sâmbătă, 3 septembrie 2011

Despre dragoste si alti ingeri


De as grai în limbile oamenilor si ale îngerilor, iar dragoste nu am, facutu-m-am arama sunatoare si chimval rasunator. Si de as avea darul proorociei si tainele toate le-as cunoaste si orice stiinta, si de as avea atâta credinta încât sa mut si muntii, iar dragoste nu am, nimic nu sunt. Si de as împarti toata avutia mea si de as da trupul meu ca sa fie ars, iar dragoste nu am, nimic nu-mi foloseste. Dragostea îndelung rabda; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuieste, nu se lauda, nu se trufeste. Dragostea nu se poarta cu necuviinta, nu cauta ale sale, nu se aprinde de mânie, nu gândeste raul. Nu se bucura de nedreptate, ci se bucura de adevar. Toate le sufera, toate le crede, toate le nadajduieste, toate le rabda.
Dragostea nu cade niciodata.

Minunata este lumea facuta prin vointa Lui!
Sedeti langa mine ca sa va povestesc despre o intamplare petrecuta demult, pe vremea cand Baal Shem Tov colinda inca printre noi. Mie mi-a povestit-o bunicul care o stia de la bunicul sau.
Se povesteste ca toti invataceii care-l urmau pe Baal Shem Tov s-au sfatuit sa-i faca o surpriza maestrului lor si sa pregateasca o cina de Sabath cum nu mai fusese alta. Au pus mana de la mana si au cumparat cele de trebuinta si au pregatit totul atat de bine incat se asteptau ca spiritul Sabath-ului sa coboare asupra lor cu nu o mai facuse niciodata inainte. Ariel, invatacelul care fusese ales de ceilalti ca sa aprinda lumanarile si sa spuna binecuvantarea s-a ridicat solemn si a inceput sa rosteasca binecuvantarea insa maestrul Baal Shem Tov a facut un lucru cu totul neasteptat: a inceput sa chicoteasca: "Hi-hi-hi." Arie si-a privit ingrijorat hainele sa vada daca nu cumva e ceva in neregula cu ele ... insa totul era la locul unde trebuia sa fie.
Mai apoi, invatacelul si-a servit maestrul cu o farfurie din supa pentru gatirea careia cu totii isi dadusera atata silinta, dar maestrul dupa ce a gustat supa a pufnit in ras de-a binelea hohotind apoi cateva minute. Toti invataceii au gustat inmarmuriti din supa insa ... nu era nimic comic in ea. Tarziu, in timp ce discipolii cantau unul din cantecele de Sabath, maestrul a inceput sa hohoteasca cu atata pofta incat toti s-au oprit din cantat privind uimiti unii la altii.
***
Era un obicei ca in fiecare saptamana, dupa ce spiritul Sabath-ului se departa, invataceii sa aleaga impreuna o intrebare care sa fie lamurita de maestru, asa ca Ariel s-a ridicat si a intrebat: "Invatatorule, de ce ai ras in timpul Sabath-ului de trei ori?" Baal Shem Tov le-a poruncit insa sa plece prin sat si sa cheme pe toata lumea la sinagoga. Dupa ceva timp, in fata intregii comunitati, Baal Shem Tov si-a indreptat privirea catre un batran croitor si l-a intrebat: Cum ti-ai petrecut Sabath-ul? Povesteste-le invataceilor mei si intregii adunari cum ai petrecut tu, Mordechai, Sabath-ul.
"Sunt atat de batran si neputincios incat mi-e rusine sa va spun ... insa n-am reusit sa castig destui bani din carpit si peticit peste saptamana pentru ca sa pot cumpara cele trebuincioase pentru Sabath asa ca am ramas fara lumanari si doar cu cateva coji de paine pentru cina" a inceput sa povesteasca batranul Mordechai. Insa Hannah, draga mea sotie, m-a incurajat si mi-a spus ca putem cinsti Sabath-ul chiar si fara lucrurile acestea si ca o vom face cum putem noi mai bine."
I-am luat mainile in mainile mele si imediat ce am inchis ochii  am vazut o lumina cum nu mai vazusem alta vreodata arzand in menorah, o lumina alba si atat de curata .... am aflat atunci ca lumina care credeam ca vine de la lumanari era doar o palpaire palida si ca lumina cea adevarata venea din inima ei. Am strigat atunci: "Te iubesc Hannah!" Domnul sa ma ierte pentru ca am facut-o chiar in mijlocul sfintei binecuvantari de Sabath.
"N-am avut supa de Sabath-ul acesta, rabi, a zis croitorul intorcandu-se catre Baal Shem Tov, doar apa calda in loc de supa." Insa in timp ce o tineam pe Hannah de mana am gustat apa calda si ... am simtit ca prind putere, ca ma hraneste, si am am aflat astfel ca hrana care atatia ani crezusem ca-mi vine din supa venea de fapt din dragostea ei si ca ma hranisem de acolo de atata vreme, inca de la inceputurile noastre impreuna, cu atatea Sabath-uri in urma.  Inainte de a-mi da seama ce fac am sarutat-o pe Hannah ... Oooo, chiar in timpul mesei sfinte de Sabath am facut lucrul acesta necuvincios. Apoi, mai tarziu, in timp ce cantam amandoi unul din cantecele de Sabath mi-am dat seama ca in ciuda saraciei noastre cata vreme suntem impreuna nu ne va lipsi nimic asa ca ... asa ca am prins-o de maini si am inceput sa dansez impreuna cu ea ... am facut si lucrul acesta ...  "Rabi, stiu ca am pacatuit impotriva Sabath-ului si daca pot face ceva ca sa-mi fie iertate pacatele te rog sa-mi spui" incheie Mordechai foarte rusinat.
"Eu am vazut ce ai facut, Mordechai, si am ras de fiecare data impreuna cu tine pentru ca in fata unei astfel de iubiri nu numai eu ci chiar Domnul Atotputernic rade plin de veselie"

Un comentariu:

elisabeta spunea...

Oamenii vorbesc si scriu despre lucruri pe care si le doresc cu ardoare, dar, nu stiu de ce, nu stiu sa le si rosteasca si astfel sa le dobandeasca. Asa este oare?


Namaste!

Despre mine

Fotografia mea
avocat si ... doctor in tetrapilotomologie